Ny loginprocedure på skoleområdet i Aabenraa Kommune

 

Styrelsen for IT og Læring har besluttet at lukke UNI-Login for voksne. I Aabenraa Kommune anbefaler vi at elever også stopper med at bruge UNI-Login, for derved at skabe en mere ensartet loginoplevelse. 

 

Hvordan kommer login til at foregå i fremtiden? 

  • Login til skolens computere og netværk ændrer sig ikke. Både elever og personale fortsætter med samme brugernavn og kode som hidtil. 

 

  • Login til Aula, Digitale Læremidler, STIL tjenester mv. bliver fremover med samme konto som man bruger på skolens computere og netværk. Dette fungerer i praksis ved at vælge ”Lokalt Login” alle de steder hvor man hidtil har valgt ”UNI-Login”. 

 

Opsætning af To-Faktor 

  • Alle medarbejdere skal have en ny to-faktorløsning. Den fungerer som tidligere, ved brug af en Mobil App eller Hardware Token. 

 

  • To-Faktor login opsættes ved at hente Appen ”OS2 Faktor” til sin telefon, og herefter logge ind med MitID. 

 

  • Når en medarbejder logger ind på en tjeneste, som kræver et ekstra sikkerhedsniveau, vil man blive afkrævet to-faktor. Fx i Aula sikre filer.  

 

 

Min konto og elevkoder 

  • På hjemmesiden kode.aabenraa.dk kan man nulstille sin adgangskode, låse sin konto op hvis man er blevet spærret, samt nulstille adgangskoder for sine elever.  

 

  • Som lærer kan man nulstille adgangskoder for elever i de klasser man selv er tilknyttet. Tilknytningen kommer fra Tabulex TEA.